17 august 2006

Naboen

Jeg tog flyveren til Trondheim lørdag d. 29 juli. Der gjorde jeg holdt, og overnattede hos nogle gamle bekendte. "Svartlamon" bliver stedet kaldt. Det er vel Norges svar på Christiania kan man vel sige. Der er lige blevet bygget et nyt stort hus i flere etager. Alle de der bor der har fået tildelt et værelse, og så er der ellers fælles køkken, bad osv. En meget spændende bygning, og ikke mindst nogle særprægede søde mennesker, dem jeg mødte ihvertefalle.

Stedet har sit lokale stamsted. Det hedder Ramp. Der kan købes mad, og drikkevarer af forskellig slags. Der sad vi om aftenen, og nød det gode vejr med en kold halvliters pils i hånden. En dejlig start på ferien, sammen med dejlige mennesker.

Søndag tog jeg så bussen videre mod Namsos. Efter en del timer var jeg så ude på øen hos min mor. Men det viste sig at være en sorgens dag. Mor`s nabo, Jensen havde nettop bagravet sin jagthund. De havde holdt begravelse, og lagt blomster på graven. En sidste hilsen til "Toja".

Jensen havde været afsted på fisketur i en del dage. Han har sit eget sted der han har sat telt op, og bor der så i længere tid. Inde i teltet er der en seng og et skab hvor han har mad stående i den ene ende, og Jensen`s speciale i den anden. Specialet er hjemmebrændt, og der er rigeligt af det. En lille brændeovn er monteret så Jensen ikke behøver at fryse når det lakker mod efterår og vinter.

Ja, tro det eller ej, men han er blevet eferlyst nogle gange op igennem årene fordi han ikke er vendt tilbage efter at sneen er kommet, og har bredt sig som et tykt tæppe over det hele. Politiet har draget afsted og fundet Jensen siddende i teltet. I god form, og med varme i kroppen pga. af specialet.

Om aftenen plejede han at spille kort. Det kan godt lade sig gøre selv om man er alene afsted. Han spillede med Toja og en blind makker! Gad vide hvem der vandt....

Nå, men Toja var blevet syg nu sidste gang han var afsted, og derfor fandt Jensen det bedst at starte båden op, og så se at komme sig hjemover. Det var godt han gjorde det, for Toja døde i løbet af natten. Det var en sorgens dag for Jensen. Nu var hans følgesvend der ikke mere, og hvad sker der så med jensen?

Jo, Jensen bestemmer sig for at han vil blive hjemme nogle dage. Nu har min mor jo fået feriegæst, og hende kan man dele!!! Sådan! Så Jensen kom over bakken hver dag for at sludre lidt, i en halvbrandert. Og blev en par timer eller mere.

Jensen er over de halvfjerds år, hans liv består i at ta ud med båden og fiske, eller han tar op på fjellet og bor der i længere tid. Så er det rypejagten han er optaget af.

Og mon der ikke er en ny "Toja" næste gang jeg kommer derop? Det tror jeg der er.

1 kommentar:

Anonym sagde ...

hejsa
Velkommen hjem!
Glæder mig til vi ses og hører om dine oplevelser.
knus Tina