04 august 2019

Julerier

eller julerydderier er nok mere rigtig. Jeg har i dag brugt noget af dagen til at sortere i fire plastkasser af de store, fyldt op med kurve, zinkbaljer, stearinlys, bånd, kæder, klokker, glimmer osv. Alt det der bruges til juledekorationer. Jeg har valgt at sætte noget af det til salg, en stor skraldepose fuld for 350 kroner. Det sat til salgs på en lokal FB side, så må jeg se om det er salgbart eller ej. Måske når vi nærmer os november december.

Før i tiden var jeg ret aktiv med henblik på at producere juleting, jeg havde sågar min egen julestue i nogle år med et godt salg. Senere blev jeg tilknyttet et gammelt fiskehus hvor jeg var i nogle år, ikke det helt store salg, der købte de mest af de lokale, men det var hyggeligt at være en del af.

Da jeg fik konstateret RA ( reumatoid artrit ( leddegigt ) troede jeg mine dage var talte da jeg ikke kunne producere noget pga smerter i begge hænder. Så jeg takkede nej til at deltage mere i julestuer.
Nu her flere år senere kan jeg jeg godt se jeg skulle have bedt om en pause på et par år, for i dag er begge mine hænder brugbare, jeg maler træværk på mit hus, jeg arbejder fuld til på et plejecenter med mange tunge løft, går flere kilometer osv. Alt kan lade sig gøre hvis bare man er positivt indstillet og vil arbejde for at få det bedre. Det koster sved og tårer men det er det værd. Jeg kan næsten det samme som jeg kunne før :-)

Er 350 kroner for nedenstående for meget, hvad synes du ?




3 kommentarer:

Lene sagde ...

Om det er for meget, kan jeg ikke vurdere.

Hvor er det rart at læse, at du har fået det bedre med dine smerter. Vil du del hvad du har gjort? Jeg har ikke RA men slidgigt, og jeg er træt af mine smerter i hænderne, dog kan jeg stadig gøre det meste som tidligere. Men vil gerne have gode tips til øvelser.

Natmaleren sagde ...

Hej Lene,

Der er jo lidt forskel på RA og slidgigt. Jeg laver nogle hånd-vielser som knytte og stræk ud, strikker nogle omgange på et striktrøjer dagligt, en ergoterapeut fortale at det var en af de bedste øvelser til hånd og håndled.
Ellers så holder jeg mig i gang, begynder det at bryde for meget i kroppen går jeg i gang med træning med det samme, det bliver altid uden undtagelse bedre bagefter, Mit foretrukne hvad træning angår er løbebåndet ( jeg går i hastighed 5 ) en halv times tid, romaskinen i små 10 minutter, 10-15 min cykel samt lidt styrketræning uden for meget vægt.
Håber du kan bruge det til noget :-)

Natmaleren sagde ...

Der skal stå hånd-øvelser og strikke tøj :-)