04 juli 2006

Marineret fasanbryst

4 fasanbryster med skindside.

Marinade:
4 spsk rapsolie
2 tsk sojasauce
en halv tsk groftkværnet sort peber
en kvart tsk Maldon Sea salt
lidt vildtbouillion
smør
300 g blandede svampe
frisk estragon.

Skorzonerødder med bacon:
400 g skorzonerødder ( ca. 8 stk. )
2 spsk citronsaft eller lys vineddike
4 - 6 skiver røget bacon i tern
salt og peber

Selleri-kartoffelmos:
1 selleriknold ca. 400 g
lidt olivenolie
2 bagekartofler ca. 500 g'
ca. 1 dl mælk
2 spsk smør
salt og peber

Vend fasanbrysterne med marinaden og lad dem trække køligt et par timer. Steg fasanbrysterne ca. 3 min. på skindsiden, vend og steg dem 3 - 4 min. på den anden side. Dryp evt. med lidt boullion under stegningen og krydr med frisk estragon. Hold fasanbrysterne varme.
Kom lidt smør i panden og rist svampene gyldne heri under omrøring. Smag til med salt og peber.
Skræl og kog skorzonerødderne i vand med lidt citronsaft eller eddike, så de ikke bliver mørke. Kog dem ca. 20 min., lad dem druppe af og skær dem i store stykker.
Rist skorzonerødder og bacon gyldne, krydr med salt og peber.
Til mosen skæres selleriknolden i kvarte. de stænkes med olivenolie og bages i ovnen ved 200 grader i ca. 1 time, til de er helt møre. Kog kartoflerne, lad dem dryppe af og mos dem groft med selleriknoldende. Spæd med mælk og smag til med smør, salt og friskkværnet peber.


Og tænk bare på hvad sådanne en gul blomstermark kan føre til, jeg er da blevet noget klogere takket være en vaks " farmer " der kunne fortælle hvad det var, og blev brugt til.
Og så et tilfældigt et blad ude på mit arbejde med en opskrift der passer til, ja der kan man bare se!

Og det næste, det blir vel at jeg i nattens mulm og mørke sniger mig hen til bondens blomstermark, og trækker nogle planter op, bare for at se hvordan de ser ud. Hvis jeg altså tør, jeg kan godt huske krilleren i maven fra dengang jeg var noget yngre, og var på gullerodsslang..... Sent om aftenen, og vi var hundeangste for at blive opdaget.. Phuuuuuuha, det var virkelig spænding der ville noget!!!

3 kommentarer:

Anonym sagde ...

Glæder mig til at blive inviteret på middag, det lyder himmelsk. Knus Karin

Anonym sagde ...

Hmmm ja. Lyder lækkert. Fasanbryster? Gad vidst om det er noget, jeg kan finde i køledisken i Føtex? Måske skal jeg forbi slagteren?

Natmaleren sagde ...

Hej Helle! De fleste supermarkeder har dem liggende i fryseren. God fornøjelse!